Tips and Tricks 6bladezmr

Published on June 13th, 2016 | by Vytautas Valaitis

0

Kaip pradėti skraidyti Line of Sight

Vis tiek pradžioje reikia paskristi valdant droną iš šalies, tai yra iš matymo lauko (angl. Line of Sight). Vėliau dronų lenktynininkai dedasi akinius ir skrenda iš pirmojo asmens perspektyvos (angl. First Person View, FPV). Dauguma FPV pilotų apšilimui praskrenda LOS režimu (Boris B visada iškrauna vieną bateriją LOS’u), bent jau patikrinimui kaip veikia dronas. O kai kurie pilotai ir pasiliekas skraidyti LOS su kokiu nors Warpquad ir 3D režimu. Bet apie tai vėliau, tiek apie 3D, tiek apie FPV. Šis straipsnis skirtas tiems, kas susirinko savo pirmąjį droną ir nori išmokti skristi.

Visi skraido Rate

Kaip žinia, net patys paprasčiausi skrydžio kontroleriai (angl. Flight Controller, visokie Naze32, CC3D ir KISS FC) turi keletą režimų. Galima skristi su automatine stabilizacija, GPS, ar sonaro pagalba, bet sportiniam skridimui visi šie režimai nėra naudingi. Visi skrenda Rate, dar kitaip žinomu, kaip rankinis, manual, acro režimas. Šiame režime vienintelis sensorius, kuris yra naudojamas, tai giroskopas. Mažas elektromechaninis prietaisas, fiksuojantis kampinį greitį aplink visas tris ašis. Iš čia ir pavadinimas rate – kampo kitimo greitis. Visa kita nesekama, pavyzdžiui kur yra dangus, o kur žemė.

Šiek tiek nustatymų

Prieš skrendant reiktų droną parodyti jau skridusiam žmogui. Kiekvienas dronas išeina šiek tiek kitoks, kiekvienam reikia sureguliuoti PID parametrus, eigas (angl. rates) ir eksponentes. Tai padaryti nepavyks, neturint bent kiek patirties. Bet jei kartais susirinkot standartinį 250 mm. ketursraigtį ir naudojate populiarų skrydžio kontrolerį, tikėtina, kad standartiniai nustatymai bus geri. Beliks pasikoreguoti (turbūt, be išimties, padidinti) eigas.

Ko dar nepamiršti?

Plano, kaip surasti pamestą modelį. O pamesti labai lengva. Apskritai, geriausia iškart leistis žemyn, kai tik nebeaišku, kur drono priekis, o kur galas. Na, bet būna visko. Veikiantis buzeris (mažas piezoelektrinis garsiakalbis) – būtinas įrengimas. Ryškūs šviestukai (angl. led) – gerai, bet naudingi nebent prietemoje. Dar labai naudinga turėti valdymą su telemetrija. Tada galima matyti signalo stiprumą. O pagal jį jau eina žaisti lapių medžioklę (angl. Fox Hunt), radijo mėgėjų pamėgtą žaidimą.
Baterijos lygio indikatorius. Vėlgi, paprastas buzeris veikia puikiai, radija su telemetrija irgi gerai. Per daug iškrautos ličio baterijos sugenda, o radijo bangomis valdomuose modeliuose baterijos būna be jokių apsaugų nuo per didelio išsikrovimo, perkrovimo, temperatūros, ar trumpo jungimo.

Pratimai

Čia pateiksiu pratimus, kurie man padėjo išmokti skristi LOS režimu. Apskritai, pats mokiausi žiūrėdamas youtube. Flight Test turi neblogų pamokų. Bet dažnai nuo paprastų pratimų pereinama prie figūrų, kas yra didelis šuolis mokymosi kreivėje. Ypač jei prieš tai neteko skraidinti radijo bangomis valdomų lėktuvų.

1 pratimas

Pakylam šiek tiek virš žemės, stengiamės palaikyti droną vienoje vietoje (angl. Hover). Tik tiek, paprasta, bet tam reikia naudoti visas svirteles. Kitaip nei skraidinant Phantom’us, čia jau turim tikrą akseleratorių, o ne aukščio reguliavimą bei tikrus posūkius. Be jokios pagalbos. Šiame žingsnyje labai svarbu, kad eigos ir PID’ai būtų bent patenkinamai sureguliuoti. Su blogais PID’ais kopterį stabiliai išlaikyti bus sunku.

2 pratimas

Pakylam į poros metrų aukštį. Skrendam pirmyn, daug maž tiesia linija, skrendam atgal. Jokių posūkių daryti nereikia. Šio pratimo esmė – akseleratoriaus kontrolė. Reiktų pastebėti kaip elgiasi modelis. Kilti turėtų iš maždaug 1/3 – 1/2 akseleratoriaus eigos, jei kyla davus daugiau nei pusę, reiktų pakeisti nustatymus. Pati akseleratoriaus svirtelė gali būti per laisva (visos Taranis radijos ateina su labai laisvom svirtelėm, čia galima pacituoti Facebook’e matytą Chad Nowak pasisakymą, kad “Soft sticks sell radios. Stiff sticks make better pilots”), tokiu atveju galima atidaryti radiją ir rankenėlę paveržti.

3 pratimas

Vedžiojam šunį (angl. Walking the Dog). Skrendam pirmyn, einam paskui droną. Sukamės į šoną su posūkio vairu (angl. Ruder), einam paskui. Žinoma, pastoviai koreguojam akseleratorių ir eleronus (angl. Ailerons). Čia jau galima pradėti mąstyti ar eigos sureguliuotos gerai. Jei reikia duoti labai daug posūkio vairo, norint pasisukti, galima padidinti eigas. Jei sunku atskirti akseleratorių nuo posųkio, galima šiek tiek padidinti nejautrumo zoną (angl. Deadband) ant posūkio vairo. Bet ne per daug, nes čia labiau praktikos, o ne technikos reikalas:).

4 pratimas

Kilpos. Tiesiog pakylam (sakoma, kad reikia kilti į trijų klaidų aukštį, kad padarius net ir tris valdymo klaidas, pavyktų nesudužti) ir verčiam droną į šoną (angl. Roll), arba priekį/galą (angl. Flip), kol apsiverčia. Tai padaryti labai paprasta. Akeleratorių reiktų laikyti tokioje padėtyje, kad dronas ramiai kybotų vienoje vietoje, tada tiesiog lenkiam eleronus arba aukščio vairą iki galo. Jei kilpa išeina labai didelė, reikia didinti eigas. Su normaliomis eigomis, darydamas kilpą, dronas praranda labai mažai aukščio.

5 pratimas

Skridimas ratu aplink save. Šitam pratimui labai svarbu turėti daug erdvės. Tiesiog pakylam ir skrendam aplink save. Betkaip. Turbūt lengviausia bus drono galą laikyti atsuktą į save. Skraidom pagal ir prieš laikrodžio rodyklę. Blogas įprotis išmokti skristi tik į vieną pusę. Visada lengviau skrendasi į vieną. Bet reikia išmokti į abi.

6 pratimas

Skridimas ratu aplink save, priekiu. Tas pats, kaip ir praeitas pratimas, bet dronas visą laiką turi skristi priekiu. Dirbti reikia visomis svirtelėmis – palaikyti akseleratorių, pastoviai koreguoti posūkio vairą ir eleronus, kad nepabėgtumėm iš rato. Pastoviai koreguoti aukščio vairą, kad neprarastumėm greičio.

7 pratimas

Figūros skrendant priekiu. Iš esmės, panašu į praeitą pratimą, tik tiek, kad skristi reikia ne apie save, bet stovėti skraidymo zonos krašte. Dronas visada skrenda priekiu, daromi posūkiai, skridimai ratu, skridimai aštuonetu.

Pabaigai

Šie pratimai nepavyks per dieną, nepavyks per savaitę. Kiekvienam jų reikės iškrauti keletą, o gal ir kelioliką baterijų. Tačiau visas drono valdymo žavesys yra tame, kad kiekvieną kartą uždėjus naują bateriją, atsiranda jausmas, jog kažkas pavyksta šiek tiek geriau ir šiek tiek lengviau nei praeitą kartą.

Viršelio notraukos autorius – Andrius Laucius iš Promaksa – Get the BEST, 2016 m..


About the Author

Vytautas Valaitis



Back to Top ↑